Podziel się wiedzą:

Stacje ładowania pojazdów elektrycznych z Share.P

stacje ładowania ac-dc shareP
Artykuł sponsorowany Artykuł sponsorowany

Jak wybrać stacje ładowania AC? Jakie rozwiązania są dostępne na rynku?

Spis treści:

  1. Stacje ładowania samochodów elektrycznych dzielą się na dwie kategorie:
  2. Jaką moc powinna mieć stacja?
  3. Rodzaje stacji ładowania AC
  4. Typy złączy ładowania
  5. Z kablem czy bez kabla?
  6. Obsługa stacji ładowania
  7. Zarządzanie mocą przyłącza

Stacje ładowania samochodów elektrycznych dzielą się na dwie kategorie:

Stacje AC
Zalecane są do codziennego użytku. Ich zaletą jest uniwersalność – można za ich pomocą ładować pojazdy elektryczne i hybrydowe. Instalacja możliwa jest praktycznie wszędzie – zarówno w prywatnych garażach (również podziemnych) i na osiedlach mieszkaniowych, jak i w miejscach publicznych – na ulicy, w hotelu czy restauracji. Ceny zaczynają się od kilku tysięcy złotych za stację.

Stacje DC
Urządzenia zalecane do stosowania podczas dłuższych tras elektrykiem, ze względu na prędkość ładowania, ale również przyspieszoną degradację baterii samochodu. Wymagają dużych mocy przyłączeniowych. Praktycznie nie montuje się ich na użytek własny. Ceny zaczynają się od kilkudziesięciu tysięcy złotych za stację.

Jaką moc powinna mieć stacja?

Większość dostępnych samochodów ładuje się z maksymalną mocą 11kW. Czy tyle więc powinna mieć nasza stacja? Niekoniecznie.
Optymalnym i powszechnie stosowanym standardem są stacje ładowania o mocy 22kW na 3 fazach przy 32 amperach. Nawet jeżeli nie dysponujemy aktualnie tak silnym przyłączem lub nasze auto takiej mocy nie obsługuje, może się to szybko zmienić. Mówimy o technologii, która bardzo szybko się rozwija. Różnica cenowa między stacją 22kW, a 11kW jest niewielka. Zalecane jest zbudowanie ładowarki obsługującej 22kW (i ewentualne ograniczenie jej mocy np. do 11kW, co jest możliwe m.in. w stacji LUMINA), aby nie musieć wymieniać jej już za kilka lat.

Rodzaje stacji ładowania AC

Wallbox czy słupek? Wallbox (Stacja naścienna) to powszechnie stosowane określenie stacji ładowania AC montowanej pionowo. Słupek (Stacja wolnostojąca) to określenie stacji ładowania AC montowanej w posadzce lub gruncie. Typowa moc stacji obu typów to 22kW na 3 fazach przy 32A. Umożliwiają one jednoczesne ładowanie 1 lub 2 samochodów, a niektóre modele dysponują także dodatkowym gniazdkiem dla rowerów czy hulajnóg elektrycznych (więcej o Stacji Lumina)

Typy złączy ładowania

W branży samochodów elektrycznych funkcjonuje kilka typów kabli i gniazd elektrycznych, natomiast każdy współczesny samochód elektryczny (oraz plug-in hybrid) jest standardowo obsługiwany przez złącze typu 2. Jest to standard stosowany we wszystkich stacjach ładowania AC.

Z kablem czy bez kabla?

Wbudowany kabel to wygoda użytkowania polecana dla ładowarek do użytku własnego (np. stacja STILO). Nie ma możliwości, byśmy zapomnieli kabla ładującego, gdyż jest on zawsze na swoim miejscu.

Kiedy ze stacji ma korzystać większa grupa użytkowników, zalecanym rozwiązaniem jest gniazdo ładujące. Wszyscy kierowcy samochodów elektrycznych posiadają własne kable, które podpinają do gniazda. Jest to tańsze rozwiązanie zarówno podczas kupna jak i utrzymania stacji (zużycie kabla). Przykładem jest Wallbox Duo Power.

Pamiętajmy, że moc ładowania pojazdu zależy nie tylko od mocy przyłącza i stacji ładowania ale również kabla ładującego!

Obsługa stacji ładowania

Karta RFID

Stacje ładowania standardowo aktywuje się za pomocą zbliżeniowych kart RFID. Metoda ta nie pozwala na autoryzację na odległość, ponadto nie daje ona możliwości obsługi ładowania z poziomu smartfona.

Oczywistą wadą karty RFID jest potrzeba fizycznego dysponowania nią w momencie ładowania, co w znacznym stopniu ogranicza możliwości dzielenia stacji przez kilku użytkowników. Istnieje również ryzyko, że karty po prostu zapomnimy.

Część istniejących sieci stacji ładowania korzysta z własnej karty RFID. Istnieją również karty uniwersalne, umożliwiające korzystanie ze stacji kilku partnerów.

Aplikacje mobilne

Najnowsza metoda weryfikacji to użycie aplikacji mobilnej. Niesie ona dodatkowe korzyści, jak np. możliwość udostępnienia możliwości ładowania innym osobom (nawet odpłatnie!). Nowoczesne aplikacje wprowadzają nielimitowaną liczbę “wirtualnych kart”, rozliczanie zużytej energi, a przede wszystkim podnoszą bezpieczeństwo!

W przypadku stacji ładowania z systemem Share.P, można nawet zarezerwować punkt ładowania na konkretny dzień i godzinę, sprawdzić zużycie oraz zapłacić za usługę. W panelu właściciela stacji istnieje natomiast możliwość sprawdzenia, kto i kiedy skorzystał ze stacji. Dodatkowo właściciel ładowarki sam ustala ceny ładowania i może zarabiać, udostępniając ją innym kierowcom.

aplikacja do stacji ładowania pojazdów shareP

Zarządzanie mocą przyłącza

Co w przypadku braku wystarczającej mocy do zasilenia stacji ładowania przy zaspokojeniu pozostałych potrzeb energetycznych budynku? Oczywiście można ją zwiększyć, co wiąże się ze znacznymi kosztami. Drugą opcją jest skorzystanie z urządzenia dysponującego mocą dostępną dla całego obiektu. Specjalny licznik mierzy zużycie energii w budynku, a pozostałą ilość kieruje do ładowarki. Szacuje się, że może to skrócić czas potrzebny do naładowania samochodu nawet do 60%. (Więcej o Energy Guard.)

Dodatkowym sposobem na rozdzielenie energii jest Dynamiczne Zarządzanie Mocą (DLB, Dynamic Load Balancing), które polega na sztywnym ograniczeniu maksymalnej mocy każdego z punktów ładowania. Ma to zastosowanie w przypadku kilku stanowisk do ładowania.

Przykład A - Energy Guard Moc przyłącza: 25kW 1 stacja ładowania o mocy 22kW

Budynek w szczytowym momencie zużywa aż 18kW, a dla stacji pozostaje wówczas do dyspozycji maksymalnie 7kW. Natomiast w nocy, kiedy zużycie energii w budynku jest minimalne i wynosi 3kW, stacja ładowania dysponuje pełną mocą 22kW. Podział energii odbywa się w czasie rzeczywistym.

Przykład B - Energy Guard, DLB Moc przyłącza dostępna łącznie dla stacji ładowania: 50kW 3 podwójne stacje ładowania = 6 punktów x 22kW

W przypadku, kiedy ładują się dwa samochody, oba dostaną po 22 kW, czyli maksimum obsługiwane przez te stacje (łączne zużycie mniejsze niż 50kW). W momencie, kiedy będą ładować się równocześnie trzy pojazdy, moc zostanie rozdzielona po równo, co da ok. 16kW na stanowisko ładowania (50kW /3 = 16,(6)kW). Gdy jeden z samochodów zakończy sesję, nadwyżka mocy zostanie natychmiast rozdzielona pomiędzy pozostałe pojazdy.

Szczegółowe informacje dotyczące zarządzaniem mocą przyłącza są dostępne po kontakcie z przedstawicielem Share.P.

Wybór odpowiedniej stacji ładowania nie jest łatwym wyborem. Ze względu na szeroki wachlarz możliwości, zalecany jest kontakt ze sprzedawcą przed ostatecznym złożeniem zamówienia, w celu idealnego dopasowania stacji do potrzeb.

sebastain grzesiak shareP
Sebastian Grzesiak, specjalista ds. stacji ładowania w Share.P
Jednopixelowy obrazek