Podziel się wiedzą:
Jak zorganizować ergonomiczne stanowisko pracy zdalnej
Ergonomiczne stanowisko pracy zdalnej

W dobie lockdown-ów pojęcia „telepraca”, „home office” czy „praca zdalna” nikomu chyba nie są obce. Przygotowując miejsce pracy w zaciszu naszych domostw musimy pamiętać o często pomijanym, a bardzo ważnym, szczególe – ergonomii naszego miejsca pracy.

Z definicji zadaniem ergonomii pracy biurowej jest dostosowanie stanowiska pracy do psychicznych i fizycznych zdolności człowieka, które poprawią wydajność pracy przy równoczesnym minimalizowaniu biologicznych i społecznych kosztów pracy.

Ergonomiczne stanowisko pracy
Co zrobić, by nasza praca była komfortowa, bezpieczna i zdrowa? Musimy między innymi ustawić odpowiednio monitor, przystosować nasze oświetlenie, znaleźć wygodny, ale i odpowiedni do pracy fotel, zapewniający nam stabilne podparcie i prawidłową wysokość naszego ciała względem klawiatury. Warto też, zwrócić uwagę na szczegóły: np. wszelkie niezbędne nam do pracy narzędzia takie jak: długopis, ołówek czy notes, znajdujące się w zasięgu naszej ręki.

O czym musimy pamiętać, organizując ergonomiczne stanowisko pracy w naszym mieszkaniu?

linia
Odpowiednie biurko to podstawa

Myśląc o pracy zdalnej roztacza się przed niektórymi wizja leżenia na kanapie czy siedzenia na tarasie, z laptopem na kolanach. To podstawowy błąd! Nieprawidłowa pozycja podczas pracy (niejednokrotnie po kilka albo kilkanaście godzin na dobę), wiązać się może z bólami głowy, karku, ramion czy pleców, a skończyć się może koniecznością zgłoszenia się do fizjoterapeuty.

Jeśli więc chcemy mówić o jakimkolwiek stanowisku pracy, musimy zadbać o ergonomiczne biurko. Nie może ono być ani zbyt duże ani przesadnie małe. Ma pozwalać na wygodne ułożenie niezbędnych narzędzi pracy w zasięgu dłoni. Ciekawym rozwiązaniem są tzw. „kontenerki” z szufladami, pozwalające zachować czystość i przejrzystość naszego miejsca pracy. I nie musimy niczego szukać – wszystko ma swoje miejsce, w odpowiedniej szufladzie.

Idealnie by było, gdyby nasze biurko miało regulację wysokości, by łatwiej dopasować jego wysokość do wygodnego ustawienia wysokości naszej klawiatury (naszego laptopa). Osoby mierzące do 170 [cm] wzrostu powinny pracować przy biurku o wysokości 70 [cm] i mniej, natomiast optymalną wysokością biurka dla osób wyższych (powyżej 170 [cm] wzrostu) jest wysokość ok. 80-85 [cm].

Jak prawidłowo siedzieć przy komputerze

Krzesło biurowe – bohater dla naszych pleców

Jak Batman ma swojego Robina, tak biurko ma krzesło. Jeśli mamy już wybrane meble biurowe i przystosowane podstawowe stanowisko pracy, to wypadałoby zadbać o miejsce siedzące. Ponownie kłaniają nam się zasady prawidłowej pozycji przy pracy.

Jak wybrać ergonomiczne krzesło biurowe? Przede wszystkim pamiętając o kwestiach takich jak:

  • wysokość miejsca siedzącego – sprawdzamy ją siadając wyprostowanym na krześle. W tej pozycji staw łokciowy powinien znajdować się na wysokości blatu lub klawiatury;.
  • odpowiednie ustawienie oparcia pleców – powinno ono być dopasowanie do naturalnego wygięcia kręgosłupa. Jeżeli krzesło nie ma odpowiedniej możliwości regulacji podparcia możemy zakupić specjalną podpórkę lędźwiową, nakładaną na plecy naszego fotela;.
  • wysokość podłokietników – jeśli to możliwe wyregulujmy również podłokietniki, by spełniały swoje zadanie, czyli po prostu podpierały łokcie i ramiona.

  • Monitor - jaki wybrać?

    Oczy to nasz skarb, dlatego warto pamiętać o nich przygotowując stanowisko pracy. Zacznijmy od odpowiedniego ustawienia monitora. Jeśli jesteś posiadaczem laptopa, idealnym rozwiązaniem będzie wyposażenie się w stację dokującą. Dobrze również podłączyć do niej osobny monitor (najlepiej wybrać ekran o przekątnej 19-24 [cali], przy większych warto rozważyć te zakrzywione). W takim przypadku ustawiamy monitor tak, by jego górna krawędź znajdowała się na wysokości wzroku. Natomiast sam ekran powinien być oddalony od naszych oczu o ok. 50 [cm].

    Jeżeli zaś pracujemy z samym laptopem, to spoglądając nań z góry, powinniśmy ustawić ekran tak, by jego powierzchnia tworzyła z naszym wzrokiem kąt prosty (gdy na niego spoglądamy). Warto przy tym wyposażyć się w odpowiednią podkładkę pod laptopa, która nie tylko ułatwi nam uzyskanie odpowiedniej pozycji, ale również pozwoli na lepsze chłodzenie laptopa.

    Monitory bezpieczne dla oczu powinny posiadać następujące funkcje:

  • automatycznej regulacji jasności ekranu;
  • redukcji migotania obrazu;
  • redukcji światła niebieskiego które zwiększa nasze znużenie (istnieje też oprogramowanie na laptopa filtrujące niebieskie światło).
  • Myszka i klawiatura - niewielkie akcesoria o wielkim znaczeniu

    klawiatura – może być bezprzewodowa lub na kablu – używana w zależności od naszych potrzeb, podpinana pod stację dokującą lub „złodziejkę” USB (gdyż laptopy posiadają teraz najczęściej 2 wejścia). Może być wyposażona we wsporniki nadgarstka, niwelujące możliwość wystąpienia zespołu cieśni nadgarstka. Urazy spowodowane długotrwałym wykonywaniem tych samych czynności są dziś częstym zjawiskiem, które prowadzą często do nieodwracalnych lub wymagających leczenia operacyjnego zmian.

    myszka komputerowa - przede wszystkim musi pasować do naszej dłoni. Naturalna pozycja dłoni i podparcie na całej jej powierzchni, pozwala uniknąć bólu nadgarstków i zwiększa komfort pracy. Podobnie jak klawiatura, może być przewodowa lub bezprzewodowa, przy czym ta druga lepiej sprawdzi się w miejscu bez zakłóceń łączności.

    Jakie oświetlenie dobrać do stanowiska pracy w domu?

    Prawidłowo oświetlone stanowisko pracy, powinno być bezpieczne oraz zapewniać warunki sprzyjające wykonywaniu zadań. Płaszczyzna robocza powinna być oświetlona w sposób równomierny, bez czynników rozpraszających dla wzroku. Możemy uzyskać taki efekt korzystając zarówno z oświetlenia naturalnego jak i sztucznego.

    Oświetlenie naturalne będzie oświetlać nasze stanowisko w sposób najbardziej wydajny, jeśli umieścimy biurko możliwie najbliżej okien (w przypadku osoby praworęcznej, biurko powinno stać lewym bokiem do okna, w przypadku leworęcznej - prawym bokiem).

    Nie zawsze jednak jest to możliwe, dlatego tak ważne jest dodatkowe doświetlenie stanowiska. Na płaszczyźnie biurka i klawiatury, natężenie oświetlenia powinno wynosić 500 luxów. Nie należy jednak kierować zbyt mocnego światła bezpośrednio w kierunku monitora, gdyż może ono odbijać się w ekranie, utrudniając pracę.

    Odpowiednie natężenie oraz optymalną barwę światła uzyskamy, decydując się na oświetlenie LED. Przeczytaj więcej o tym jak barwa światła wpływa na nasze samopoczucie.. Spełnia ono wymagania BHP, redukuje koszty oświetlenia oraz poprawia ogólny komfort pracy. Najlepszym oświetleniem bezpośrednim będą lampki biurkowe z giętym czy regulowanym ramieniem, pozwalające nam na zmianę wysokości czy kąta nachylenia źródła światła.

    Dodatki

    Ergonomiczne stanowisko pracy powinno sprzyjać bezpiecznej i efektywnej pracy. Wyposażenie go w dodatkowe elementy, pozwoli jeszcze lepiej zoptymalizować komfort pracy i zwiększyć jej wydajność. Poniżej przedstawiamy kilka przydatnych dodatków:

  • podkładka pod mysz – chociaż jej podstawowym zadaniem jest poprawienie efektywnego korzystania z myszy, to może ona być również wyposażona we wspornik nadgarstka, pozwalający zniwelować skutki uboczne korzystania z myszki komputerowej (zespół cieśni nadgarstka);
  • dysk zewnętrzny, pendrive USB czy karta pamięci – łatwy, skuteczny, trwały i uniwersalny sposób przechowywania i przenoszenia niezbędnych danych; przydatny przy tworzeniu kopii zapasowych (istnieje możliwość zautomatyzowania tej funkcji przy każdym podpięciu);
  • uchwyt na dokumenty – przydatny dla osób pracujących z dokumentami w formie drukowanej; pozwala na przypięcie ich na wysokości naszego wzroku; posiadają łamane ramię, co ułatwia ustawienie wygodnego kąta nachylenia podpiętych doń dokumentów oraz wysokość samego uchwytu;
  • listwa antyprzepięciowa – poprzez błyskawiczne odcięcie prądu, chroni nasze urządzenia elektroniczne przed przepięciami występującymi w sieci. Jest to ważne, ponieważ nagłe skoki napięcia narażają naszą elektronikę na zniszczenia, których często nie opłaca się naprawiać.
  • podparcie lędźwiowe – nakładane na plecy fotela tworzy bezpieczną i ergonomiczną podporę dla pleców;
  • podnóżek – podobnie jak podparcie lędźwiowe pozwala przyjąć i zachować jak najbardziej ergonomiczną pozycję przy stanowisku pracy.
  • Pamiętaj o odpowiedniej temperaturze i odpoczynku!

    Zwróćmy na koniec uwagę na to, że w biurze utrzymywana jest zwykle odpowiednia temperatura i wilgotność pomieszczeń, dlatego postarajmy się o to i w naszym domu. Najlepiej będzie się nam pracować w pomieszczeniu, o temperaturze ok. 18–21 [˚C] i wilgotności powietrza powyżej 40 [%].

    I najważniejsze – pamiętajmy również o odpoczynku! Zarówno pracując zdalnie, jak i w biurze często o tym zapominamy. Najlepiej będzie jeśli z każdej godziny przed monitorem, wykorzystamy 5 minut na przerwę. Możemy wtedy wstać, przejść się, rozciągnąć - to na pewno wpłynie pozytywnie na nasz kręgosłup, a dodatkowo będzie zbawienne dla naszych oczu.

    Jeśli wiesz już jak zorganizować swoje stanowisko pracy - zachęcamy do zapoznania się z nasza ofertą produktów z kategorii Home Office.

    Oferta produktów na Home Office