
Ładowanie akumulatorów serwisowych w pojazdach i jednostkach pływających bywa problematyczne. Często proces ładowania jest zbyt powolny, co powoduje, że baterie nie osiągają pełnego naładowania. To typowy problem w samochodach dostawczych, kamperach, ciężarówkach i łodziach. Dodatkowo, nowoczesne systemy Start/Stop oraz inteligentne alternatory jeszcze bardziej pogarszają sytuację.
W tradycyjnych instalacjach, akumulator serwisowy jest łączony z akumulatorem rozruchowym za pomocą przekaźnika. Alternator najpierw ładuje akumulator rozruchowy, który znajduje się blisko źródła, a akumulator serwisowy – położony dalej – otrzymuje mniej energii z powodu spadków napięcia na długich przewodach. Skutkuje to dłuższym czasem ładowania i szybszym zużyciem akumulatora.
W nowoczesnych pojazdach zgodnych z normami Euro 5/6 stosuje się tzw. inteligentne alternatory. Generują one napięcie w sposób zmienny – szybko ładując akumulator rozruchowy, po czym ograniczają napięcie. Dodatkowo, hamowanie regeneracyjne może powodować skoki napięcia. Tego typu zjawiska są niebezpieczne dla akumulatorów serwisowych podłączonych w sposób tradycyjny.
Aby rozwiązać ten problem, Mastervolt opracował serię ładowarek DC-DC Mac Plus, które konwertują i stabilizują napięcie między dwoma układami. Mac Plus 24/24-50 pracuje w systemie 24 V, gdzie napięcie z akumulatora źródłowego jest dopasowywane i stabilizowane dla akumulatora serwisowego. Dzięki 3-stopniowemu algorytmowi ładowania, akumulator serwisowy jest zawsze optymalnie ładowany – szybko, bezpiecznie i bez strat.
Wysokowydajna ładowarka DC-DC o mocy 750 W i prądzie 50 A.
Stabilne ładowanie nawet w systemach z inteligentnymi alternatorami.
W pełni kompatybilna z akumulatorami żelowymi, AGM, kwasowo-ołowiowymi i litowo-jonowymi (w tym LiFePO₄).
Możliwość ładowania nawet głęboko rozładowanych akumulatorów.
Kompensacja temperatury i napięcia dla precyzyjnego ładowania.
Obsługa MasterBus – monitoring, zdalne sterowanie, integracja z systemami Mastervolt.
Automatyczne wykrywanie pracy silnika – ochrona akumulatora rozruchowego.
Możliwość pracy równoległej dla zwiększenia wydajności (ponad 100 A).
Bez wentylatora – cicha praca dzięki pasywnemu chłodzeniu.
Kompaktowa i solidna obudowa o stopniu ochrony IP23.
Tryb zasilacza (Power Supply Mode) dla stabilnego napięcia wyjściowego.
Certyfikat E-mark – do zastosowań mobilnych (samochody, kampery, pojazdy specjalne).
Idealne rozwiązanie do:
pojazdów z systemem Euro 5/6,
systemów z inteligentnymi alternatorami,
sytuacji, gdzie akumulator serwisowy znajduje się daleko od alternatora,
zastosowań wymagających stabilnego napięcia 24 V.
Mac Plus 24/24-50 może być programowany za pomocą komputera PC lub laptopa z oprogramowaniem MasterAdjust (poprzez port MasterBus). Pozwala to na precyzyjne ustawienie napięć, progów zabezpieczeń i innych parametrów.
Numer katalogowy: 81205505
Nominalne napięcie wyjściowe: 27.2 V
Zakres napięcia wyjściowego (reg. przez MasterAdjust): 24–28.5 V
Stabilizacja napięcia wyjściowego: ±2% (przy skrajnych warunkach)
Wahania napięcia wyjściowego (peak-to-peak): max. 1%
Maksymalna moc wyjściowa: 750 W
Nominalna moc wyjściowa: 710 W
Maksymalny prąd wyjściowy: 50 A
Tryb ładowania: 3-stopniowy (Bulk, Absorption, Float)
Znamionowe napięcie wejściowe: 24 V
Zakres napięcia wejściowego: 19–30 V
Wydajność: > 95% (szczytowo do 97%)
Izolacja galwaniczna: Nie
Funkcja ograniczenia napięcia: Tak
Złącze alarmowe: Tak (MasterBus)
Wymiary (W x S x G): 251 x 165 x 72 mm
Waga: 2.0 kg
Chłodzenie: naturalne (bez wentylatora)
Stopień ochrony: IP23
Poziom hałasu: < 30 dBA (z odległości 1 metra)
Zakres temperatury pracy: -25°C do +60°C (obniżenie mocy powyżej 40°C)
Zabezpieczenia: przeciążeniowe, temperaturowe
Kompatybilność z MasterBus: Tak
Certyfikaty: CE, E-mark
Zaciski główne: 3 x M8 (wejście +, wyjście +, wspólny -), dla kabli 10–50 mm²
Złącze sygnałowe: 8-pinowe śrubowe dla kabli 0,75–1,5 mm² (czujnik temperatury, zdalne włączanie/wyłączanie, pomiar napięcia)